عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به همراهی مجلس با شهرداریها در تأمین مالی به شیوههای نوین اظهار کرد: باید به سمت روشهای نوین در توسعه شهرها و روستاها پیش رویم در غیر این صورت محکوم به شکست خواهیم بود.
مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با ستاد خبری «همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر» با بیان اینکه شهرداریها در بیش از ۱۴۰۰ شهر در سراسر کشور به صورت مدام در حال خدمت رسانی به مردم هستند، گفت: دولتها در مواردی حتی برای احداث یک بیمارستان سالها زمان صرف میکنند و این موضوع مربوط به دولت خاصی نیست اما شهر و شهرداری و به تبع آن دهیاریها به صورت شبانه روزی در حال خدمات رسانی به مردمند.
وی با طرح این موضوع که ممکن است برخیها نگاه دقیق و روشنی نسبت به فعالیت شهرداریها نداشته باشند، ادامه داد: در مواردی این دیدگاه وجود دارد که شهرداریها را رقیب دولتها میدانند. این دیدگاه در همراهی برای رفع مشکلات حوزه شهری سختیهایی را ایجاد میکند.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی به ضرورت افزایش اختیارات شوراهای شهر اشاره کرد و افزود: ظرفیتی که در قانون برای افزایش اختیارات شوراها پیش بینی شده برای بهبود عملکرد و تسریع خدمت رسانی در حوزه شهری است. با بازبینی قانون اختیارات میتوان به نحو بهتری از ظرفیت شوراهای شهر استفاده کرد تا این اصلاحات منجر به خدمات رسانی بهتر به مردم شود.
عضو هیئت رئیسه مجلس با یادآوری اینکه در عمر مجلس یازدهم نمایندگان تلاش کردند تا منابع پایدار برای درآمد شهرداریها ایجاد کنند، گفت: تلاش کردیم تا مشکل کمبود بودجه شهرداریها را برطرف کنیم و این موضوع از مسیر تصویب قانون درآمدهای پایدار شهرداریها اتفاق میافتد. تصویب این قانون آرزوی چند دهه شهرداریها بود.
یوسفی به قانون مالیات بر ارزش افزوده پرداخت و خاطرنشان کرد: سابق برعین ۳ درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به شهرداریها و دهیاریهای ۶۰ هزار روستا و ۱۴۰۰ شهر تخصیص داشت که ۴ درصد دیگر سهم دولت بود و ۵ درصد هم سهم بهداشت و درمان، در این دوره مجلس که قانون ارزش افزوده به احکام دائمی تبدیل شد به نفع شهرداریها یک درصد از سهم دولت کاسته و آن را به سهم شهرداریها اضافه کردیم.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ اعتباری که از محل مالیات بر ارزش افزوده بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان بین شهرداریها و دهیاریهای کشور توزیع شد، میتوان این عدد را با کمتر از ۲۸ هزار میلیارد تومان که در سال ۹۹ توزیع شد مقایسه کرد این نشان میدهد مجلس خدمات رسانی به مردم را در حوزه شهرها و روستاها افزایش داده که از قبل این توجه فعالیتهای عمرانی در شهرها و روستاها سرعت گرفته است.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در بودجه ۱۴۰۲ بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان اوراق بازپرداخت ۵۰ درصدی شهرداریها و ۵۰ درصدی دولت در بودجه آمد که اجازه انتشار آن از ابتدای مجلس یازدهم صادر شد و این میزان مختص بودجه حمل و نقل عمومی در شهرها میباشد.
عضو هیئت رئیسه مجلس قرارداد تولید بیش از 2 هزار اتوبوس در کشور را نتیجه برنامهریزیهای صورت گرفته بهارستان نشینان خواند و گفت: با تلاش وزیر کشور و حمایت دولت پس از یک دهه اتفاق خوبی در ناوگان حمل و نقل عمومی در حوزه اتوبوسرانی در سراسر کشور رخ داد. قانون خوب از سوی مجلس و همراهی دولت منجر به این اتفاق درست شد. همچنین به صورت ویژه در شهرداری تهران مجدد پروژههای عمرانی نظیر احداث مترو، خرید اتوبوس و تاکسی ون و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در حال اجراست البته همراهی بورس را نباید نادیده گرفت.
یوسفی با اشاره به ظرفیتهای برنامه هفتم توسعه برای بهبود روند پروژههای مورد نیاز و ضروری شهرها و روستاهای سراسر کشور عنوان کرد: حتی اگر نیازهای قانونی شهرداریها و دهیاریها در برنامههای توسعه نیز به طور کامل تامین نشود در بودجههای سنواتی میتوان این خلاءها را جبران کرد.
وی در بخشی از سخنانش با تاکید بر اهمیت حمل و نقل عمومی بر سبد خانوار ایرانیان اظهار کرد: باید بپذیریم که عموم جامعه از طبقه متوسط و کم برخوردار از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده میکنند و هزینههای استفاده از این خدمات میتواند فشار قابل توجهی به بخش زیادی از جامعه وارد کند. عمده کارمندان، بازنشستگان و کارگران از مترو، اتوبوس و تاکسی استفاده میکنند.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی در سراسر کشور نیازمند تامین منابع است این یک خدمت واقعی به جامعه محسوب میشود. اگر بخواهیم همچنان با روشهای سنتی فقط با تحمیل هزینه و بالا بردن قیمت پروانه و یا بهای دیگر خدمات شهری همچون پسماند پیش برویم، در این شرایط بد اقتصادی فشار مضاعفی را به مردم وارد کردهایم. باید برای تامین اعتبارات مورد نیاز از روشهای نوین مالی در پروژههای مشارکتی، قراردادهای B.O.O و B.O.T استفاده کنیم.
عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: برای توسعه شهرها میتوان از ظرفیت سرمایهگذاران استفاده کرد و زیرساختهای توسعه و رفاهی را با مشارکت دیگر بازیگران ایجاد کنیم. با کمی هوشمندی میتوان در توسعه مترو و اتوبوسرانی از ظرفیت تجاری سازی برای جلب سرمایهگذاری استفاده کرد که این مشارکتها هزینههای پروژههای عمرانی را تامین میکند.
یوسفی پیگیری مطالبات شهرداریها از دولت را یکی از مواردی عنوان کرد که مجلس میتواند در پیشبرد اهداف توسعه شهری انجام دهد و در این رابطه گفت: شهر متعلق به مردم است، و پرداخت مطالبات شهری مستقیماً به زندگی و رفاه مردم کمک میکند و در صورتی که این مطالبات پرداخت نشود شهرداریها مجبور میشوند با افزایش قیمت پروانه و هزینه دیگر خدمات کمبود اعتبارات خود را جبران کند.
وی انتشار اوراق اسلامی توسط شهرداریها را یکی از روشهای مفید و موثر در تامین مالی پروژههای شهری خواند و ادامه داد: میتوان ظرفیتهایی را از طریق وزارت اقتصاد به وجود آورد، که سپردهها و تضامین شهرداریها لزوماً مبتنی بر روشهای قدیمی نباشد به عنوان مثال داراییهای شهر، شهرداریها عوارض و ارزش افزوده همچون یک ضمانت مورد قبول واقع شود.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی از بانک شهر با حضوری فعال و پررنگ در تامین مالی شهرداریها یادکرد و گفت: بانک شهر در فاینانسهای خارجی برای خرید تجهیزات تامین مالی پروژههای سرمایهگذاری کمکهای خوبی به شهرداریها میکند. مسیر اقدامهای بانک شهر نیز دارای یک مشکل بود که باید در مجلس شورای اسلامی رفع شود و آن پذیرش اموال داراییهای شهرداری به عنوان تضامین بود.
عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: باید در مجلس به سمتی حرکت کنیم که تامین مالی شهرداریها از مسیرهای علمی و با روشهای نوین صورت بگیرد. شوراها و شهرداریها نیز اختیاراتی را واگذار کنند که سرمایهگذاران واقعی مشتاق به مشارکت در پروژههای شهری باشند.
یوسفی برگزاری همایش نهضت تامین مالی شهر را به همراه کارگاههای آموزشی برای مدیران حوزه شهری و تصمیم سازان این حوزه برای ارتباط با شیوههای نوین تامین مالی مثبت ارزیابی کرد و گفت: لازم است در نظام شهری ایران شجاعت تصمیم گیریهای علمی و خطرپذیر وجود داشته باشد و اگر همچنان به روشهای قدیمی برای اجرای پروژهها اقدام کنند راههایی همچون شهر فروشی و فروش تراکم قطعاً محکوم به شکست خواهیم بود. ما در مجلس شورای اسلامی این آمادگی را داریم که به طور کامل در تامین مالی به شیوههای نوین همراه شهرداریها باشیم و قطعاً همراهی و همدلی مجلس دولت و شوراهای شهر میتواند منجر به حل مشکلات شهرها شود.